Udzielenie ulg podatkowych
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym pomoc de minimis oraz pomoc de minimis w rolnictwie
Postępowania w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę: w podatku od nieruchomości, rolnym, leśnym, podatku pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego lub od środków transportowych prowadzone są przez Wójta Gminy Leszno na wniosek podatnika. Organ podatkowy może udzielać ulg podatkowych wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych i wyjątkowych, po przeprowadzeniu wnikliwego postępowania podatkowego.
INSTRUKCJA KROK PO KROKU
- Sporządź pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę (poniżej druk wniosku do pobrania). Pobierz, wypełnij i wydrukuj odpowiednie załączniki.
- Podpisz wniosek oraz wypełnione formularze.
- Dołącz do wniosku kopie dokumentów potwierdzających okoliczności przywołane w uzasadnieniu wniosku.
- Jeśli udzielono pełnomocnictwa, dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu).
- Złóż dokumenty w Urzędzie Gminy Leszno sekretariat pokój nr 30 lub wyślij je pocztą na adres: Al. Wojska Polskiego 21, 05-084 Leszno
Wymagane dokumenty:
- Pisemny wniosek (druk do pobrania),
- Wypełnione oświadczenie o stanie majątkowym wraz z wymienionymi w nim dokumentami (zaświadczenie, kopie rachunków) (druk do pobrania)
- Kopie dokumentów potwierdzające okoliczności przywołane w uzasadnieniu wniosku, np. o chorobie, wypadku losowym lub innym zdarzeniu powodującym utratę zdolności do zarobkowania lub znaczące straty materialne,
- Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych oraz za kolejne kwartały danego roku podatkowego, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości. W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wypełnić oświadczenie o stanie majątkowym i załączyć wymienione w nim dokumenty,
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie oraz wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie jakie Wnioskodawca otrzymał w roku w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat lub oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (dotyczy podatników posiadających gospodarstwo rolne) (druk do pobrania)
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis oraz wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis jakie Wnioskodawca otrzymał w roku w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat lub oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (dotyczy przedsiębiorców) (druk do pobrania)
Termin załatwienia sprawy:
Rozpatrzenie i wydanie decyzji w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wymaganych dokumentów, a w sprawach wymagających przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego do 2 miesięcy. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w ww. terminie organ podatkowy zawiadomi stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskaże nowy termin załatwienia sprawy.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Wójta Gminy Leszno, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Opłaty:
Nie podlega
Sprawę prowadzi:
Referat finansowy Urzędu Gminy Leszno, Al. Wojska Polskiego 21, pokój nr 10
Telefon: (0 22) 725 80 05 wew. 118
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.),
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1445 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1892, ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 888 ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.) ,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 Nr 53 poz. 311 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 roku w sprawie informacji składanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121 poz. 810).
Uwagi i dodatkowe informacje:
Na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości, w terminie do 31 maja następnego roku, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia.