Zadania i kompetencje Referatu gospodarki komunalnej
W celu wykonania zadań gminy każda komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowiska pracy wykonują (każde w swoim zakresie) wspólne dla wszystkich, następujące zadania:
1. przygotowywanie projektów uchwał rady oraz zarządzeń wójta,
2. realizowanie uchwał rady oraz zarządzeń wójta,
3. przygotowywanie materiałów dla rady i komisji,
4. opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań,
5. zapewnianie zgodnej z obowiązującym prawem i terminowej realizacji zadań,
6. współpraca z innymi komórkami urzędu, jednostkami organizacyjnymi i instytucjami,
7. rozpatrywanie i terminowe udzielanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski interesantów,
8. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych,
9. wykonywanie, na polecenie Wójta, innych zadań w sprawach nie objętych ich zakresem czynności,
10. zaznajamianie się z aktualnymi przepisami w zakresie swoich zadań,
11. realizowanie i przestrzeganie ustawy Prawo zamówień publicznych.
Do zadań Referatu ochrony środowiska i gospodarki komunalnej należy:
- przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości,
- przygotowywanie decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych za samowolne usunięcie drzew lub krzewów,
- przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenie schronisk oraz przygotowywanie decyzji o odebraniu zwierząt oraz prowadzenie rejestru tych decyzji,
- przygotowywanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną,
- przygotowywanie decyzji nakazujących usuniecie odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania i prowadzenie postępowania administracyjnego w tym zakresie,
- przygotowywanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych oraz prowadzenie rejestru tych decyzji,
- prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przygotowywanie projektów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
- prowadzenie rejestru wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz rejestru tych decyzji,
- opiniowanie projektów prac geologicznych,
- naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska,
- prowadzenie spraw związanych z gospodarką leśną w lasach prywatnych,
- prowadzenie spraw związanych ze zmianą stosunków wodnych na gruntach.
- współdziałanie z ośrodkami doradztwa rolniczego i KRUS,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- prowadzenie ewidencji obiektów zawierających azbest,
- prowadzenie spraw związanych z usuwaniem azbestu z terenu Gminy,
- prowadzenie spraw związanych ze stratami w uprawach rolnych,
- przeprowadzanie kontroli spełnienia przez rolników obowiązku zawierania umów obowiązkowych ubezpieczeń rolniczych i przygotowywanie decyzji za niespełnienie tego obowiązku,
- przygotowywanie dokumentacji do przeprowadzania spisów rolnych,
- przygotowywanie poświadczeń do oświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego,
- nadzór nad prawidłowym działaniem stacji uzdatniania wody, wodociągów i kanalizacji na terenie gminy,
- nadzór nad całokształtem spraw związanych z przygotowaniem warunków technicznych do projektów i realizacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, przyłączy do tych sieci, pompowni i oczyszczalni ścieków, studni głębinowych i stacji uzdatniania wody,
- opiniowanie projektów sieci, przyłączy i innych obiektów związanych z funkcjonowaniem Referatu,
- nadzór nad odbiorem technicznym sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych oraz obiektów związanych z dostarczaniem wody i odbiorem ścieków,
- nadzór nad aktualizowaniem map sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy,
- nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem bazy zasuw sieciowych i hydrantów na terenie gminy,
- nadzór nad ewidencją wniosków o wydanie warunków technicznych oraz wydanymi warunkami,
- nadzór nad ewidencją zaopiniowanych i przekazanych projektów technicznych i archiwizowaniem przekazanych egzemplarzy,
- nadzór nad przygotowywaniem dokumentacji do przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonywanie usług i zakupów dotyczących funkcjonowania Referatu związanych z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków,
- wypisywanie kart drogowych na samochody Urzędu Gminy oraz ich rozliczanie,
- rozliczanie kierowcy z norm paliwowych,
- naliczanie poborów dla zatrudnionego kierowcy,
- nadzór nad kotłowniami gazowymi i kotłownią olejową w budynkach należących do Urzędu Gminy,
- nadzór nad zmianą miejsca przechowywania przedmiotów nietrwałych,
- bieżące nadawanie numerów identyfikacyjnych środkom trwałym i nietrwałym,
- prowadzenie ewidencji ilościowej przedmiotów nie objętych ewidencją wartościową,
- uzgadnianie stanu inwentarza na koniec każdego roku kalendarzowego,
- organizacja dowozu dzieci do szkół,
- prowadzenie spraw związanych z rozbudową i modernizacją oświetlenia ulicznego,
- prowadzenie dokumentacji i uzgodnień dotyczących energetyki oraz rozliczanie faktur za energię elektryczną,
- nadzór nad sprawnym działaniem sieci oświetlenia dróg i ulic oraz pracami wykonywanymi przez konserwatorów,
- przyjmowanie zgłoszeń o awariach dotyczących dróg i mostów, powiadamianie odpowiednich służb, odbiór wykonanych napraw,
- prowadzenie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych,
- prowadzenie spraw związanych z oznakowaniem poziomym i pionowym dróg oraz z sygnałami drogowymi,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących dróg i mostów,
- bieżąca realizacja zadań wiążących się z utrzymaniem budynków komunalnych,
- prowadzenie drobnych remontów i napraw w budynkach należących do Gminy,
- bieżąca kontrola stanu wynajętych lokali,
- nadzór nad właściwym funkcjonowaniem ekipy pracowników gospodarczych, w tym:
- organizacja zaopatrzenia;
- określenie zakresu prac;
- organizacja pracy.
51. nadzór nad utrzymaniem porządku na terenie całej Gminy,
52. bieżące utrzymanie dróg,
53. nadzorowanie niezbędnych prac remontowych i porządkowych na targowisku,
54. współpraca z podmiotami zajmującymi się wyłapywaniem bezpańskich psów,
55. organizowanie robót publicznych i prac interwencyjnych,
56. nadzór nad utrzymaniem cmentarzy wojskowych,
57. współpraca z organizacjami kombatanckimi działającymi na terenie Gminy,
58. odczytywanie stanu wodomierzy w terminach zgodnych z zawartymi umowami z klientami,
59. inkasowanie w terenie opłaty za zużytą wodę, odprowadzone ścieki i materialnie za pobrane opłaty,
60. przeprowadzanie kontroli wodomierzy,
61. sprawdzanie wodomierzy zainstalowanych u klienta pod względem zgodności z ewidencją w programie Woda Millenium,
62. wystawianie faktur prognozowych w przypadkach braku dostępu do odczytu wodomierza lub braku kontaktu z klientem,
63. rozliczanie kartotek klientów oraz bieżąca aktualizacja kartotek,
64. przygotowywanie umów z odbiorcami na dostawę wody i odbiór ścieków,
65. prowadzenie rejestru umów zawartych z odbiorcami,
66. prowadzenie dokumentacji związanej z dochodzeniem zaległych należności od klientów,
67. prawidłowe i terminowe dochodzenie należności przekazanych na drogę postępowania sądowego i komorniczego zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
68. prowadzenie korespondencji z sądami i komornikami w zakresie dochodzenia zaległych należności od klientów,
69. prowadzenie korespondencji i dokumentacji w zakresie składanych wniosków o umorzenie, rozłożenie należności na raty;
70. prowadzenie ewidencji szczegółowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
71. sporządzanie sprawozdań miesięcznych o dochodach z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi;
72. obsługa interesantów w zakresie odbioru odpadów komunalnych;
73. przyjmowanie i sprawdzanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
74. wydawanie decyzji określających wysokość opłaty i ich uchylanie,
75. prowadzenie ewidencji szczegółowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
76. wystawianie upomnień do zalegających z zapłatą,
77. sporządzanie sprawozdań miesięcznych o dochodach,
78. opieka nad dziećmi dojeżdżającymi autobusem szkolnym do szkoły i przedszkola;
79. czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie przejazdu autobusem oraz w czasie przechodzenia na druga stronę jezdni po opuszczeniu autobusu;
80. odprowadzenie dzieci uczęszczających do przedszkola do odpowiedniej grupy przedszkolnej.