Zadania i kompetencje Referatu ZPiGN
W celu wykonania zadań gminy każda komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowiska pracy wykonują (każde w swoim zakresie) wspólne dla wszystkich, następujące zadania:
1. przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta,
2. realizowanie uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta,
3. przygotowywanie materiałów dla Rady i Komisji,
4. opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań,
5. zapewnianie zgodnej z obowiązującym prawem i terminowej realizacji zadań,
6. współpraca z innymi komórkami Urzędu, jednostkami organizacyjnymi i instytucjami,
7. rozpatrywanie i terminowe udzielanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski interesantów,
8. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych,
9. wykonywanie na polecenie Wójta innych zadań w sprawach nie objętych ich zakresem czynności,
10. zaznajamianie się z aktualnymi przepisami w zakresie swoich zadań,
11. realizowanie i przestrzeganie ustawy o zamówieniach publicznych
Do zadań Referatu zagospodarowania przestrzennego i gospodarki nieruchomościami należy:
- przygotowywanie materiałów i współpraca przy sporządzaniu planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
- współpraca przy sporządzaniu studium gminnego i planów miejscowych zagospodarowania,
- ewidencja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków mieszkańców dotyczących ww. opracowań,
- kontrola realizacji planów przestrzennego zagospodarowania terenów gminy, podawanie do publicznej wiadomości ich treści,
- wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie decyzji podziałowych i decyzji o warunkach zabudowy,
- przygotowywanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- uzgadnianie aktualnych spraw z organami administracji publicznej,
- prowadzenie spraw dotyczących rozgraniczeń nieruchomości w tym wydawanie decyzji,
- prowadzenie spraw z zakresu podziału nieruchomości,
- planowanie i wnioskowanie potrzeb rzeczowych i finansowych celem zapewnienia
- odpowiednich środków w budżecie Gminy na wykonanie drobnych prac geodezyjnych dla potrzeb urzędu (wyrysy, wypisy, odpisy, mapy podziałowe),
- zaopatrywanie w mapy i dane geodezyjne dla działalności Wójta Gminy i pracowników urzędu,
- prowadzenie wewnętrznej ewidencji gruntów,
- przygotowywanie materiałów w sprawie nazewnictwa ulic i placów,
- prowadzenie dokumentacji numeracji porządkowej budynków,
- prowadzenie spraw dotyczących regulacji stanu prawnego dróg i innych nieruchomości gminnych,
- prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Gminy,
- przejmowanie gruntów do zasobu,
- obrót nieruchomościami gminnymi, w tym sprawy związane ze sprzedażą gruntów,
- zabudowanych nieruchomości, lokali mieszkalnych, dzierżawy gruntu komunalnego,
- prowadzenie spraw związanych z nabyciem nieruchomości niezbędnych do realizacji zadań Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem zamiany gruntów,
- wykonywanie czynności niezbędnych do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, użytkowania wieczystego, czy dzierżawy,
- prowadzenie czynności związanych z ogłoszeniem, organizowaniem i prowadzeniem przetargów na zbycie nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntu, przysługującego osobom fizycznym, w prawo własności,
- prowadzenie spraw związanych z wyceną nieruchomości,
- aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat rocznych za użytkowanie wieczyste,
- użytkowanie i zarząd, opłat za dzierżawę gruntów,
- przyjmowanie wpływających do urzędu aktów notarialnych i ustalanie opłat (rent) planistycznych,
- ustalanie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału,
- przygotowywanie, co najmniej raz w roku informacji o wydanych decyzjach z tytułu opłat (rent) planistycznych,
- przygotowanie niezbędnych dokumentów do sporządzenia aktów notarialnych,
- współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
- przygotowanie planów wpłat z opłat (opłaty planistycznej, użytkowania wieczystego, dzierżawy gruntów, nieruchomości sprzedawanych na raty),
- prowadzenie ewidencji analitycznej środków trwałych – mienie komunalne (grunty),
- prowadzenie szczegółowej ewidencji analitycznej dla opłat z tytułu: opłaty planistycznej,
- użytkowania wieczystego, dzierżawy gruntów, nieruchomości sprzedawanych na raty,
- stosowanie ulg, umorzeń, zwolnień z poboru opłat z wymienionego wyżej zakresu,
- prowadzenie spraw z zakresu windykacji należności z tytułu zaległości w opłatach: renty planistycznej, użytkowania wieczystego, dzierżawy gruntów, spłaty za nieruchomości sprzedane na raty,
- przygotowywanie danych do kwartalnych sprawozdań finansowych z zakresu wyżej wymienionych opłat (w tym ustalanie odsetek od zaległości na koniec każdego kwartału),
- prowadzenie gminnej ewidencji zabytków.