Zadania i kompetencje

 

W celu wykonania zadań gminy każda komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowiska pracy wykonują (każde w swoim zakresie) wspólne dla wszystkich, następujące zadania:
 
1.      przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta,
2.      realizowanie uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta,
3.      przygotowywanie materiałów dla Rady i Komisji,
4.      opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań,
5.      zapewnianie zgodnej z obowiązującym prawem i terminowej realizacji zadań,
6.      współpraca z innymi komórkami Urzędu, jednostkami organizacyjnymi i instytucjami,
7.      rozpatrywanie i terminowe udzielanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski interesantów,
8.      przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych,
9.      wykonywanie na polecenie Wójta innych zadań w sprawach nie objętych ich zakresem czynności,
10. zaznajamianie się z aktualnymi przepisami w zakresie swoich zadań,
11. realizowanie i przestrzeganie ustawy o zamówieniach publicznych.
 
Do zadań referatu finansowego należy:
 
1.      opracowywanie projektu wieloletnich prognoz finansowych gminy,
2.      sporządzanie projektu rocznego budżetu gminy,
3.   przekazywanie jednostkom organizacyjnym informacji do opracowania projektów ich planów finansowych,
4.   przekazywanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji,
5.   przygotowywanie projektów Zarządzeń i uchwał Rady w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej,
6.   przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie zmian w budżecie gminy, zmian w planie finansowym Urzędu Gminy, zmian w planie finansowym zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami,
7.   przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie zmian w budżecie gminy,
8.   sporządzanie półrocznych informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji o wykonaniu planu finansowego samorządowych instytucji kultury,
9.   sporządzanie rocznego sprawozdania z wykonania budżetu gminy i sprawozdania z wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury,
10. opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych dotyczących zasad rachunkowości, obiegu dokumentów księgowych, zakładowego planu kont, zasad prowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych oraz ich aktualizacja,
11. prowadzenie ewidencji księgowej dla:
- Budżetu Gminy i Urzędu Gminy,
- Zespołu Sportowo - Rekreacyjnego w Lesznie,
- Publicznego Przedszkola nr. 1 w Lesznie im. Leśnych Skrzatów
- Biblioteki Publicznej Gminy Leszno
- Świetlicy w Lesznie, Świetlicy w Czarnowie, Świetlicy w Łubcu, Świetlicy w Zaborowie,
12. prowadzenie ewidencji księgowej w wyodrębnionych rejestrach dla projektów realizowanych z udziałem środków europejskich,
13. dokonywanie kontroli dokumentów księgowych pod względem formalnym, rachunkowym oraz zgodności z planem finansowym,
14. dekretacja dowodów księgowych,
15. księgowanie na kontach analitycznych i syntetycznych dochodów i wydatków budżetowych,
16. analiza dochodów i wydatków,
17. rozliczanie delegacji oraz ryczałtów za używanie samochodów prywatnych dla celów służbowych,
18. rozliczanie zaliczek udzielanych pracownikom,
19. obsługa bankowa wydatków budżetowych: sporządzanie przelewów, wystawianie czeków,
20. obsługa kasowa Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych dla których Urząd prowadzi obsługę finansowo-księgową: podejmowanie gotówki z banku, dokonywanie wypłat z tytułu zatwierdzonych do wypłaty dokumentów, przyjmowanie wpłat do kasy i odprowadzanie gotówki do banku na właściwe rachunki bankowe, sporządzanie raportów kasowych,
21. prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
22. sporządzanie sprawozdania rocznego o środkach trwałych,
23. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunku sum depozytowych,
24. naliczanie wynagrodzeń dla  pracowników Urzędu Gminy, dla jednostek organizacyjnych dla których Urząd prowadzi obsługę finansowo-księgową oraz dla zatrudnionych w ramach robót publicznych,
25. zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych osób podlegających ubezpieczeniom oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczeń,
26. rozliczanie umów cywilno-prawnych,
27. wypłata diet dla radnych i sołtysów, wynagrodzeń dla członków Komisji ds. RPA, naliczanie i wypłata prowizji od zebranych podatków dla sołtysów,
28. naliczanie i odprowadzanie składek ZUS, Funduszu Pracy i podatku dochodowego od osób fizycznych,
29. sporządzanie miesięcznych deklaracji rozliczeniowych do ZUS oraz imiennych raportów o należnych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne i o wypłaconych świadczeniach,
30. sporządzanie informacji o dochodach  pracowników do Urzędów Skarbowych ,  rocznych rozliczeń podatku od dochodów  oraz sporządzanie informacji o wypłaconych kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
31. rozliczanie wynagrodzeń z Urzędem Pracy z tytułu osób zatrudnionych w ramach robót publicznych,   
32. wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniu pracowników,
33. wydawanie zaświadczeń do naliczania kapitału początkowego przez ZUS oraz zaświadczeń o wynagrodzeniach do ustalenia emerytur i rent,
34. sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach,
35. prowadzenie dokumentacji zajęć komorniczych wynagrodzeń za pracę,
36. prowadzenie ewidencji podatników,
37. dokonywanie wymiaru, poboru i ewidencji należności podatkowych: wydawanie decyzji podatkowych ustalających i określających wysokość zobowiązań podatkowych, prowadzenie ewidencji przypisów i odpisów z tytułu podatków, kontrola deklaracji podatkowych, prowadzenie postępowań podatkowych, dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości, rozliczanie inkasentów z poboru podatków,
38. wprowadzanie aktualizacji zmian geodezyjnych w ewidencji podatkowej, weryfikacja i kontrola składanych informacji podatkowych,
39. przygotowywanie decyzji w sprawach umarzania, odroczeń i rozkładania na raty należności podatkowych,
40. prowadzenie windykacji należności podatkowych poprzez wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych oraz współpracę z organami egzekucyjnymi,
41. wydawanie zaświadczeń o zaleganiu lub niezaleganiu w podatkach oraz o dochodowości z gospodarstwa rolnego,
42. sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej,
43. sporządzanie sprawozdań dotyczących zaległości przedsiębiorców,
44. prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i jego wypłata,
45. sporządzanie wniosków o dotację celową z tytułu zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
46. sporządzanie sprawozdań okresowych i rocznych z realizacji wypłat producentom rolnym zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
47. opracowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawach podatków,
48. sporządzanie wniosków o zwrot części wydatków ponoszonych w ramach funduszu sołeckiego,
49. sporządzanie wniosków o dotację z tytułu zwrotu utraconych przez gminę dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody,
50. prowadzenie rejestru sprzedaży VAT i rejestru zakupów VAT,
51. rozliczanie i sporządzanie deklaracji miesięcznych VAT,
52. wystawianie  faktur VAT dla odbiorców usług,
53. dokonywanie zwrotów niewykorzystanych części dotacji celowych z budżetu państwa i ze środków europejskich zgodnie z obowiązującymi przepisami,
54. przekazywanie dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie na rachunek dochodów dysponenta przekazującego dotację celową,
55. przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek,
56. przygotowywanie dyspozycji do uruchomienia środków z  kredytów i pożyczek,
57. dokonywanie czynności związanych z terminową spłatą zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów,
58. sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych - miesięcznych, kwartalnych, rocznych  i sprawozdań zbiorczych,
59. sporządzanie kwartalnych  sprawozdań w zakresie operacji finansowych,
60. sporządzanie rocznego sprawozdania o wydatkach strukturalnych,  
61. sporządzanie sprawozdań finansowych: bilansu z wykonania budżetu gminy, bilansów jednostek, rachunku zysków i strat, oraz zestawień  zmian w funduszu jednostki, dla jednostek dla których Urząd prowadzi obsługę księgową,
62. rozliczanie wyników inwentaryzacji okresowej,
63. przeprowadzanie kontroli finansowej w podległych jednostkach organizacyjnych. 
 
 
 
 
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Joanna Gajowniczek
(2003-06-02 13:21:57)
Ostatnio zmodyfikował:
Monika Jaskulska
(2019-07-16 17:06:03)