UCHWAŁA NR XXXVII/196/2004
RADY GMINY LESZNO
z dnia 6 grudnia 2004r.
w sprawie: procedury uchwalania
budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Leszno uchwala, co następuje:
§ 1
Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz komunalnych osób prawnych, opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego roku budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.
§ 2
Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1 opracowane są na podstawie:
§ 3
Radni, Stałe Komisji Rady, Sołtysi i przedstawiciele społecznych komitetów oraz mieszkańcy składają do Rady Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Rada Gminy przekazuje Wójtowi w terminie do 20 października otrzymane propozycje do uchwały budżetowej.
§ 4
Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, kredyty, projektów dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji z budżetu państwa, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektów budżetu.
§ 5
a). projekt uchwały budżetowej,
b). omówienie dochodów z poszczególnych źródeł ze wskazaniem sposobu i podstaw ich obliczeń,
c). uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:
- wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
- wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
- wydatków na cele inwestycyjne,
- dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem gminy,
- dotacji dla innych podmiotów.
d). omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych i pożyczek (prognozowaną kwotę długu gminy)
e). omówienie zadań inwestycyjnych, w tym zaangażowanie środków budżetu gminy, w zakresie:
- ogólnego kosztu inwestycji,
- daty rozpoczęcia i zakończenia robót
f). złożenie dodatkowych wyjaśnień oraz dostarczenie dodatkowych dokumentów na wniosek Rady Gminy i Radnych w żądanym zakresie.
1). dane dotyczące przysługujących Gminie praw własności,
2). dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3). dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4). dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5). inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 6
§ 7
§ 8
Przy sporządzeniu projektu porządku obrad sesji Rady Gminy, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione następujące punkty:
1). omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Wójta Gminy lub Skarbnika
2). zapoznanie z opinią Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu dotyczącej wniosków stałych komisji Rady Gminy.
3). zapoznanie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
4). dyskusja oraz głosowanie projektu uchwały budżetowej.
§ 9
§ 10
1). prognozowane dochody Gminy według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
2). wydatki budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
a). wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu Gminy,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę
b). wydatków majątkowych,
3). źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy,
4). wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
5). plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i środków specjalnych,
6). plany przychodów i wydatków funduszy celowych: Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Gminnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i kartograficznym,
7). upoważnienia dla Wójta Gminy do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań Gminy,
8). zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
9). dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami,
10). dotacje,
11). dochody i wydatki w budżecie Gminy związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
1). upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Gminy,
2). upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
3). inne postanowienia dotyczące wykonania budżetu Gminy.
§ 11
Do projektu uchwały Wójt Gminy dołącza:
§ 12
Informacja o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy zawiera dane dotyczące:
- ogólnej kwoty zobowiązań finansowych z podziałem na poszczególne tytuły wraz z podaniem terminów płatności, ewentualnych przyczyn i skutków finansowych nieuregulowania w terminie, źródeł sfinansowania w kontekście opracowanego budżetu Gminy,
- ogólnej kwoty wierzytelności, z wyszczególnieniem tytułów, terminów płatności, przyczyn nieściągalności, podjętych działań zmierzających do ich wyegzekwowania.
§ 13
W celu wykonania budżetu Wójt Gminy opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów, paragrafów, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
§ 14
§ 15
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.