UCHWAŁA NR XXXVII/196/2004

RADY GMINY LESZNO

z dnia 6 grudnia 2004r.

 

w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Leszno uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz komunalnych osób prawnych, opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego roku budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

 

§ 2

 

Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1 opracowane są na podstawie:

 

  1. stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
  2. prognozy cen w roku budżetowym,
  3. przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
  4. wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
  5. wieloletnich i bieżących planów inwestycyjnych.

 

§ 3

 

Radni, Stałe Komisji Rady, Sołtysi i przedstawiciele społecznych komitetów oraz mieszkańcy składają do Rady Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Rada Gminy przekazuje Wójtowi w terminie do 20 października otrzymane propozycje do uchwały budżetowej.

 

§ 4

 

Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, kredyty, projektów dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji z budżetu państwa, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektów budżetu.

 

§ 5

 

  1. Wójt Gminy przygotowuje projekt budżetu, uwzględniając wnioski Radnych, Sołtysów i mieszkańców, zasady ustawy o finansach publicznych i materiały przygotowane przez Skarbnika Gminy.
  2. Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:

a).    projekt uchwały budżetowej,

b).    omówienie dochodów z poszczególnych źródeł ze wskazaniem sposobu i podstaw ich obliczeń,

c).    uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:

-        wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,

-        wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

-        wydatków na cele inwestycyjne,

-        dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem gminy,

-        dotacji dla innych podmiotów.

d).    omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych i pożyczek (prognozowaną kwotę długu gminy)

e).    omówienie zadań inwestycyjnych, w tym zaangażowanie środków budżetu gminy, w zakresie:

-        ogólnego kosztu inwestycji,

-        daty rozpoczęcia i zakończenia robót

f).      złożenie dodatkowych wyjaśnień oraz dostarczenie dodatkowych dokumentów na wniosek Rady Gminy i Radnych w żądanym zakresie.

  1. Wójt Gminy opracowuje informację o stanie mienia komunalnego, zawierającą:

1).    dane dotyczące przysługujących Gminie praw własności,

2).    dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,

3).    dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

4).    dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

5).    inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

  1. Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia Wójt Gminy przedkłada Radzie Gminy przekazując Przewodniczącemu Rady Gminy do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
  2. Projekt budżetu Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości poprzez wyłożenie w Biurze Rady Gminy, o czym informuje się mieszkańców.
  3. Wójt Gminy przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie w terminie określonym w ust. 4.
  4. W terminie 7 dni od daty przekazania projektu budżetu Radzie Gminy, Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania ich planów finansowych.
  5. Jednostki podległe przekazują projekty swoich planów finansowych do 30 listopada.
  6. Przewodniczący Rady Gminy wyznacza termin sesji Rady w terminie do 30 dni od daty otrzymania projektu uchwały budżetowej, na której odbędzie się debata budżetowa.

 

 

 

 

 

§ 6

 

  1. Przewodniczący Rady gminy po otrzymaniu projektu budżetu wraz z materiałami informacyjnymi, nie później niż w ciągu 5 dni przesyła go członkom stałych komisji Rady do zaopiniowania.
  2. Komisje Rady w terminie do 20 dni odbywają posiedzenia i przekazują na piśmie swoje opinie i wnioski do Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu, najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia posiedzenia komisji.
  3. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie należy wskazać źródła jego finansowania.
  4. Komisja ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu w terminie do 3 dni od daty otrzymania wniosków i opinii stałych komisji Rady rozpatruje je i formułuje ostateczną opinię o projekcie budżetu.

 

§ 7

 

  1. Niezwłocznie po sporządzeniu przez Komisję ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu opinii na piśmie, jest ona przekazywana Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z jej treścią nanosi w terminie 7 dni poprawki do projektu budżetu.
  2. Wnioski Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu mogą być nie uwzględnione w projekcie budżetu tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach i wymagają uzasadnienia Wójta Gminy. Następnie są przedstawione na sesji w celu rozstrzygnięcia przez Radę Gminy.

 

§ 8

 

Przy sporządzeniu projektu porządku obrad sesji Rady Gminy, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione następujące punkty:

1).     omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Wójta Gminy lub Skarbnika

2).    zapoznanie z opinią Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu dotyczącej wniosków stałych komisji Rady Gminy.

3).    zapoznanie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

4).    dyskusja oraz głosowanie projektu uchwały budżetowej.

 

§ 9

 

  1. Rada uchwala budżet do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w sytuacjach uzasadnionych w terminie do 31 marca roku budżetowego.
  2. W przypadku nie uchwalenia budżetu przez Radę do końca roku poprzedzającego rok budżetowy w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przedstawiony przez Wójta projekt budżetu stanowi podstawę gospodarki budżetowej na okres nie dłuższy niż do 31 marca roku budżetowego.
  3. W sytuacji określonej w ust. 2 nie mogą być realizowane wydatki na nowo rozpoczynane zadania inwestycyjne, które negatywnie zaopiniowała Komisja ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu.

 

 

 

§ 10

 

  1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

1).    prognozowane dochody Gminy według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,

2).    wydatki budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:

a).    wydatków bieżących, w tym w szczególności:

-        wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

-        dotacji,

-        wydatków na obsługę długu Gminy,

-        wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę

b).    wydatków majątkowych,

3).    źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy,

4).    wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

5).    plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i środków specjalnych,

6).    plany przychodów i wydatków funduszy celowych: Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Gminnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i kartograficznym,

7).    upoważnienia dla Wójta Gminy do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań Gminy,

8).    zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

9).    dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami,

10). dotacje,

11). dochody i wydatki w budżecie Gminy związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

 

  1. Projekt uchwały może zawierać:

1).    upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Gminy,

2).    upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,

3).    inne postanowienia dotyczące wykonania budżetu Gminy.

  1. W projekcie uchwały budżetowej gminy określa się także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

§ 11

 

Do projektu uchwały Wójt Gminy dołącza:

  1. objaśnienia,
  2. informacje o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy,
  3. w przypadku zaistnienia uzasadnionej potrzeby Wójt Gminy dodatkowo przedkłada informacje i wyjaśnienia zgodne z wnioskami statutowych komisji Rady Gminy oraz Radnych w formie określonej przez wnioskodawców złożonych po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej.

 

§ 12

 

Informacja o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy zawiera dane dotyczące:

-        ogólnej kwoty zobowiązań finansowych z podziałem na poszczególne tytuły wraz z podaniem terminów płatności, ewentualnych przyczyn i skutków finansowych nieuregulowania w terminie, źródeł sfinansowania w kontekście opracowanego budżetu Gminy,

-        ogólnej kwoty wierzytelności, z wyszczególnieniem tytułów, terminów płatności, przyczyn nieściągalności, podjętych działań zmierzających do ich wyegzekwowania.

 

§ 13

 

W celu wykonania budżetu Wójt Gminy opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów, paragrafów, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 14

 

  1. Przed przedłożeniem Radzie Gminy do uchwalenia projektu uchwały dotyczącego zmian w planie budżetu dokonywanych w trakcie roku budżetowego wymagana jest pozytywna opinia Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu.
  2. Brak pozytywnej opinii Komisji ds. rozwoju gospodarczego, zaopatrzenia i budżetu uniemożliwia dokonanie zmian w uchwale budżetowej.
  3. Wszelkie sprawy sporne rozstrzyga Rada Gminy.

 

§ 15

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 16

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.