UCHWAŁA NR XLI/216/2005
RADY GMINY LESZNO
z dnia 31 marca 2005r.
w sprawie: uchwalenia
Statutu Gminy Leszno
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 1
ustawy z dnia 8 marca 1990r. o
samorządzie gminnym z późniejszymi zmianami
(Dz.U. z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984),
Rada Gminy Leszno uchwala, co następuje:
§ 1
Uchyla Uchwałę Rady Gminy w
Lesznie nr XXXVI/251/2002 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Leszno z dnia
10.05.2002r.
§ 2
Uchwala Statut Gminy Leszno w brzmieniu
określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 3
Niniejszy Statut Gminy Leszno
wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Mazowieckiego.
§ 4
Do czasu wejścia w życie nowych przepisów
zachowują moc obowiązującą przepisy statutu obecnie obowiązującego.
§ 5
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Leszno.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Mazowieckiego.
Załącznik
do Uchwały Nr XLI/216/2005
Rady Gminy Leszno
z dnia 31 marca 2005r.
STATUT GMINY LESZNO
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Gmina Leszno zwana dalej Gminą, jest wspólnotą samorządową jej mieszkańców.
§ 2
1. Gmina Leszno obejmuje terytorium o powierzchni 12 503 ha.
2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
§ 3
Siedzibą władz Gminy jest Leszno.
§ 4
Gmina Leszno posiada herb, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
§ 5
1. Gmina posiada osobowość prawną i stanowi samodzielną jednostkę samorządową.
2. Samodzielność gminy podlega ochronie prawnej.
DZIAŁ II
ZAKRES, CELE I ZADANIA GMINY ORAZ ICH REALIZACJA
§ 6
1. Gmina jest podstawową formą organizacji życia publicznego, której głównym celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
2. W swoim działaniu władze gminy kierują się zasadą dobra wspólnego.
§ 7
Gmina wykonuje zadania własne, zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania wynikające z innych ustaw np. dotyczące przeprowadzenia wyborów czy referendów.
§ 8
1. Zadania własne Gminy obejmują w szczególności niżej wymienione sprawy:
a) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
b) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
c) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energią elektryczną i cieplną oraz gaz,
d) lokalnego transportu zbiorowego,
e) ochrony zdrowia,
f) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
g) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
h) edukacji publicznej,
i) kultury, w tym biblioteki gminnej i innych placówek upowszechniania kultury,
j) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
k) targowisk i hal targowych,
l) zieleni gminnej i zadrzewień,
m) cmentarzy gminnych,
n) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
o) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
p) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
q) wspierania i upowszechnienia idei samorządowej,
r) promocji gminy,
s) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
t) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
§ 9
1. Po przeprowadzeniu konsultacji społecznej z mieszkańcami rada gminy może tworzyć jednostki pomocnicze tzw. sołectwa.
2. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje rada gminy oraz wójt gminy.
3. Rada sprawuje nadzór doraźny poprzez kontrole, wójt gminy nadzór bieżący zgodnie z przepisami i statutem.
§ 10
1. W gminie utworzone są następujące sołectwa:
1) Czarnów,
2) Feliksów,
3) Gawartowa Wola,
4) Grabina,
5) Grądy,
6) Kępiaste,
7) Korfowe,
8) Leszno,
9) Ławy,
10) Łubiec,
11) Marianów,
12) Powązki,
13) Roztoka,
14) Szadkówek,
15) Trzciniec,
16) Walentów,
17) Wąsy Kolonia,
18) Wąsy,
19) Wiktorów,
20) Wilkowa Wieś,
21) Wilków,
22) Wólka,
23) Wyględy,
24) Zaborów,
25) Zaborówek.
2. Granice sołectw oznaczone są na mapie stanowiącej załącznik nr 3 do Statutu.
§ 11
DZIAŁ III
WŁADZE GMINY
Rozdział 1
Organy gminy
§ 12
1) Rada Gminy,
2) Wójt Gminy.
§ 13
Rozdział 2
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy
§ 14
1) uchwalenie Statutu Gminy,
2) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu gminy oraz sekretarza gminy na wniosek wójta,
3) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,
4) uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
5) uchwalanie programów gospodarczych,
6) ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, dotyczących:
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych, oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia tych zasad wójt może dokonywać tych czynności za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
j) określania wysokości kwoty, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
9) Rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej właściwości (zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i innymi ustawami oraz przepisami wydanymi na podstawie ustaw) podejmując stosowne uchwały.
10) Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
11) Komisje rady podlegają radzie gminy.
12) Wójt gminy i komisje składają radzie gminy z urzędu i na żądanie sprawozdanie ze swej działalności.
§ 15
1. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z planem pracy rady gminy lub w razie potrzeby na wniosek wójta lub co najmniej ¼ składu rady.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady gminy lub nie przewidziane w planie, ale zwołane w trybie zwykłym.
3. Rada gminy może odbywać sesje uroczyste.
4. Sesje rady gminy są rejestrowane na taśmie magnetofonowej lub w inny sposób, które to nośniki przechowywane są do zatwierdzenia protokołu.
§ 16
1. Sesje zwołuje i przygotowuje przewodniczący rady gminy ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. O terminie i miejscu obrad rady gminy zawiadamia się pisemnie radnych co najmniej 14 dni przed terminem obrad za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
3. W zawiadomieniu o sesji należy podać porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
4. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w pkt.2, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji należy zgłosić na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.
5. Przed każdą sesją przewodniczący w porozumieniu z wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.
6. W terminie 14 dni przed każdą sesją rady gminy, wójt przedkłada przewodniczącemu rady na piśmie propozycje porządku obrad.
7. W
przypadku złożenia przez wójta gminy na 7 dni przed sesją projektu uchwały
przewodniczący rady umieszcza ją w porządku obrad sesji.
§ 17
§ 18
a). uchwały Rady Gminy,
b). zarządzenia Wójta,
c). wnioski i opinie komisji Rady,
d). interpelacje i wnioski radnych,
e). protokóły z posiedzeń Rady i komisji Rady,
f). protokóły z kontroli wraz z wnioskami pokontrolnymi.
a). Rady – Przewodniczący Rady,
b). Wójta – Wójt lub wyznaczony przez niego pracownik,
c). gminnych jednostek organizacyjnych – kierownicy tych jednostek.
a). bezpłatnego uzyskania informacji o dokumentach,
b). wglądu do dokumentów,
c). sporządzania uwierzytelnionych kopii z dokumentów,
a). powszechnej publikacji,
b). bezpośredniego udostępnienia dokumentu uprawnionemu na jego wniosek.
a). w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego,
b). na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Lesznie i w sołectwach,
c). w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 19
a) otwarcie obrad,
b) zatwierdzenie porządku obrad,
c) zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji,
d) sprawozdanie wójta,
e) interpelacje i zapytania radnych,
f) podejmowanie uchwał,
g) odpowiedzi wójta na interpelacje i zapytania radnych,
h) sprawy różne,
i) zamknięcie posiedzenia.
9. W przypadku niemożności udzielenia na odpowiedzi na interpelację lub zapytanie na sesji, wójt ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni.
10. Interpelacje dotyczące spraw wspólnoty samorządowej mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego rady na początku sesji rady lub między sesjami i w tym przypadku odpowiedź pisemna winna być udzielona w ciągu 14 dni.
11. Na początku każdej sesji przewodniczący rady informuję radę o interpelacjach złożonych między sesjami.
12. Odpowiedź na interpelacje może zostać uznana za niewystarczającą i wtedy Wójt ma obowiązek udzielenia pełnej odpowiedzi pisemnej w ciągu 7 dni.
13. Przewodniczący rady prowadzi sesję zgodnie z porządkiem obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
14. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Zasada ta nie dotyczy zgłoszenia wniosków formalnych.
15. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy lub czasu trwania wystąpienia.
16. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia radnego zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „ do porządku”, a gdy to nie odniesie skutku, może odebrać radnemu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
17. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski w sprawie:
a) stwierdzenia quorum,
b) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
c) zmiany porządku obrad,
d) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
e) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
f) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
g) przeliczenia głosów itp.
18. Wnioski formalne przewodniczący rady obowiązkowo poddaje pod głosowanie rady gminy.
19. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie z publiczności.
20. Przewodniczący po uprzednim ostrzeżeniu może nakazać opuszczenie sali osobom z publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad.
§ 20
§ 21
a) numer, datę i miejsce odbycia sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia,
b) numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego rady i protokolanta,
c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
d) nazwiska i imiona nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
e) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
f) porządek obrad,
g) przebieg obrad, w szczególności treść wystąpień, streszczenie dyskusji, oraz teksty zgłaszanych i uchwalonych wniosków, odnotowanie faktu pisemnych wystąpień z nazwiskiem,
h) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” oraz „wstrzymujących się”,
i) podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,
Rozdział 3
Komisje Rady Gminy
§ 22
1.Komisję Rewizyjną,
2.Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego, Zaopatrzenia i Budżetu Gminy,
3.Komisja ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządu Wiejskiego,
4.Komisja ds. Oświaty, Wychowania, Kultury i Spraw Socjalnych,
5.Komisja ds. Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
§ 23
§ 24
Do zadań komisji stałych należy:
§ 25
1. Posiedzenia komisji zwołuje, ustala porządek obrad oraz kieruje jej pracami przewodniczący komisji.
2. Komisje odbywają posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.
3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
4. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących oraz organizacjami społecznymi i zawodowymi.
5. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkłada Radzie w celu podjęcia stosownych uchwał.
6. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.
7. W terminie do 30 marca przewodniczący stałych komisji przedstawiają radzie gminy sprawozdania z rocznej działalności i plany pracy na rok bieżący.
8. Przewodniczący stałych komisji raz do roku przedstawia na sesji rady gminy sprawozdanie z jej działalności.
9. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
10. Komisja przedstawia radzie także wnioski mniejszości.
Rozdział 4
Komisja Rewizyjna
§ 26
§ 27
a) komisji rady,
b) radnego,
c) pism i skarg obywateli kierowanych do rady gminy lub przewodniczącego
§ 28
1) gospodarki finansowej,
2) gospodarowania mieniem komunalnym,
3) przestrzegania realizacji obowiązków wynikających z ustaw, rozporządzeń, uchwał rady gminy i zarządzeń,
4) prawidłowości przeprowadzania przetargów i konkursów organizowanych przez wójta.
5) innym wynikającym z bieżących potrzeb.
§ 29
1/ legalności,
2/rzetelności ( obiektywizmu),
3/ gospodarności,
4/ celowości.
§ 30
Komisja rewizyjna wykonując kontrolę uprawniona jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostek kontrolowanych,
2) wglądu do akt sprawy i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce związanych z kontrolowaną tematyką,
3) żądania udostępnienia niezwłocznie dokumentów niezbędnych do obiektywnego, profesjonalnego przeprowadzenia kontroli,
4) zasięgania opinii osoby kompetentnej w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
6) przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki,
7) wydawania zaleceń i poleceń pokontrolnych.
§ 31
§ 32
a) przewodniczący rady
b) przewodniczący komisji rewizyjnej,
c) kierownik kontrolowanego podmiotu,
d) wójt gminy.
3. Na podstawie stwierdzonych uchybień w czasie kontroli komisja rewizyjna występuje do odpowiednich organów gminy z wnioskami zmierzającymi do usunięcia nieprawidłowości, zapobieżenia im w przyszłości, lub usprawnienia działalności kontrolowanej jednostki.
4. Dokumenty związane z pracami komisji rewizyjnej przechowywane są w urzędzie gminy.
DZIAŁ IV
ORGAN WYKONAWCZY GMINY
§ 33
§ 34
Do zadań wójta należy w szczególności:
1) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej kwoty ustalonej corocznie przez radę,
2) zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych do łącznej kwoty ustalonej przez radę.
§ 35
1) sekretarza gminy lub wicewójta,
2) skarbnika gminy,
3) kierowników komórek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.
DZIAŁ V
KLUBY RADNYCH
§ 36
Radni mogą tworzyć kluby radnych działających na następujących zasadach:
1) klub tworzy co najmniej 5 radnych,
2) radny może należeć tylko do jednego klubu,
3) radni tworzący klub wybierają przewodniczącego klubu oraz określają regulaminy wewnętrzne,
4) przewodniczący klubu informuje radę i wójta o jego składzie osobowym,
5) na sesji rady gminy kluby mogą wyrażać opinię i zajmować stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad,
6) przewodniczący i wiceprzewodniczący klubowi pobierają dietę w takiej wysokości jak przewodniczący i wiceprzewodniczący komisji statutowych.
DZIAŁ VI
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 37
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie rada gminy podejmuje stosowne uchwały.
2. Zmiany wprowadzone niniejszym statutem skutkują obowiązkiem dostosowania uregulowań zawartych w regulaminach i innych aktach regulujących uzgodnienia będące przedmiotem uregulowań zawartych w statucie Gminy Leszno.