Projekt

 

UCHWAŁA NR. ……..

RADY GMINY LESZNO

z dnia ……………

 

w sprawie: uchwalenia Statutu Gminy Leszno

 

 

          Na podstawie art.18 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia  8 marca 1990r. o samorządzie gminnym z późniejszymi zmianami  (Dz.U. z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984), Rada Gminy w Lesznie uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Uchyla Uchwałę Rady Gminy w Lesznie nr XXXVI/251/2002 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Leszno z dnia 10.05.2002r.

 

§ 2

 

Uchwala Statut Gminy Leszno w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

Niniejszy Statut Gminy Leszno wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 

§ 4

 

Do czasu wejścia w życie nowych przepisów zachowują moc obowiązującą przepisy statutu obecnie obowiązującego.

 

§ 5

 

Wykonanie  uchwały powierza się Wójtowi Gminy Leszno.

 

§ 6

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

 do uchwały nr……………

                                                                                                                       Rady Gminy Leszno

  z dnia……

 

STATUT GMINY LESZNO

 

DZIAŁ I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Gmina Leszno zwana dalej Gminą, jest wspólnotą samorządową jej mieszkańców.      

                

§ 2

 

1.      Gmina Leszno obejmuje terytorium o powierzchni 12 503 ha.

2.      Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

 

§ 3

 

Siedzibą władz Gminy jest Leszno.

 

§ 4

 

Gmina Leszno posiada herb, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

 

§ 5

 

1.      Gmina posiada osobowość prawną i stanowi samodzielną jednostkę samorządową.

2.      Samodzielność gminy podlega ochronie prawnej.

 

 

DZIAŁ  II

 

Zakres, cele i zadania gminy oraz ich realizacja

 

§ 6

 

1.      Gmina jest podstawową formą organizacji życia publicznego, której głównym celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

 

2.      W swoim działaniu władze gminy  kierują się zasadą dobra wspólnego.

 

 

§ 7

 

Gmina   wykonuje  zadania   własne,  zlecone  z   zakresu  administracji rządowej, a także   zadania wynikające z  innych ustaw  np. dotyczące przeprowadzenia wyborów czy referendów.

§ 8

 

1.      Zadania własne Gminy obejmują w szczególności niżej wymienione sprawy:

a)      ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

b)      gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c)      wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energią elektryczną i cieplną oraz gaz,

d)      lokalnego   transportu zbiorowego,

e)      ochrony zdrowia,

f)        pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

g)      gminnego budownictwa mieszkaniowego,

h)      edukacji publicznej,

i)        kultury, w tym biblioteki gminnej i innych placówek upowszechniania kultury,

j)        kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k)      targowisk i hal targowych,

l)        zieleni gminnej i zadrzewień,

m)    cmentarzy gminnych,

n)      porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

o)      utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

p)      polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

q)      wspierania i upowszechnienia idei samorządowej,

r)       promocji gminy,

s)       współpracy z organizacjami pozarządowymi,

t)        współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

2.      Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

 

§ 9

 

1.      Po przeprowadzeniu konsultacji społecznej z mieszkańcami rada gminy może tworzyć jednostki pomocnicze tzw. sołectwa.

2.      Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje rada gminy oraz wójt gminy.

3.      Rada sprawuje nadzór doraźny poprzez kontrole, wójt gminy nadzór bieżący zgodnie z przepisami i statutem.

 

§ 10

 

1.  W gminie utworzone są następujące sołectwa:

1)      Czarnów,

2)      Feliksów,

3)      Gawartowa Wola,

4)      Grądy,

5)      Kępiaste,

6)      Korfowe,

7)      Łubiec,

8)      Marianów,

9)      Pewniak,

10)  Powązki,

11)  Roztoka,

12)  Szadkówek,

13)  Trzciniec – Stelmachowi,

14)  Walentów,

15)  Wąsy Kolonia,

16)  Wąsy Wieś,

17)  Wilkowa Wieś,

18)  Wiktorów,

19)  Wólka,

20)  Wyględy,

21)  Zaborów,

22)  Zaborówek.

                                   

2.  Granice sołectw oznaczone są na mapie stanowiącej załącznik nr 3 do Statutu.

 

§ 11

 

  1. Łączenie, podział oraz znoszenie jednostki pomocniczej dokonywane są w trybie właściwym do jej utworzenia.

 

  1. Organizację, zakres i zasady działania sołectwa określają ich statuty.

 

 

DZIAŁ  III

 

WŁADZE  GMINY

 

Rozdział  1

 

Organy gminy

 

§  12

 

  1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy
  2. Organami Gminy są:

1)      Rada Gminy,

2)      Wójt Gminy.

§  13

 

  1. Działalność organów Gminy jest jawna.
  2. Ograniczenia jawności wynikają tylko i wyłącznie z ustaw.
  3. Jawność społeczna organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z  wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

 

  1. Udostępnienie dokumentów polega na ich przeglądaniu, sporządzaniu notatek, odpisów, wyciągów (sporządzaniu kserokopii).

 

  1. Udostępnienie dokumentów  zainteresowanym osobom powinno nastąpić nie później niż  ciągu 5 dni od dnia złożenia wniosku do biura obsługi rady.

 

  1. Udostępnienie dokumentów dla osób nie będących radnymi jest odpłatne  i wynosi 0,50 zł za stronę. Powyższe opłaty uiszczane są w kasie Urzędu Gminy.

 

 

Rozdział 2

 

Organizacja i tryb pracy Rady Gminy

 

§  14

 

  1. Rada Gminy zwana dalej Radą jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy z wyjątkiem spraw rozstrzyganych w drodze referendum.

 

  1. Rada składa się z 15 radnych wybranych przez mieszkańców gminy zgodnie z Ordynacją Wyborczą.

 

  1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym.

 

  1. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady Gminy następuje na wniosek co najmniej  ¼ ustawowego składu Rady Gminy bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym.

 

  1. Wniosek o zmianę przewodniczącego rady należy zgłosić na piśmie.

 

  1. Przewodniczący rady lub jego zastępca zobowiązany jest wniosek taki poddać pod głosowanie, a w przypadku jego przegłosowania przystąpić natychmiast do głosowania nad zmianą porządku obrad.

 

  1. Rada kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy z wyjątkiem spraw rozstrzyganych w drodze referendum.

 

  1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada gminy powołuje stałe lub doraźne Komisje.

 

  1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej,  a w  szczególności:

1)       uchwalenie  Statutu Gminy,

 

2)       ustalanie wynagrodzenia dla wójta gminy, stanowienie o kierunkach działania wójta i przyjmowanie  sprawozdań z jego działalności,

 

3)       powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu gminy oraz sekretarza gminy na wniosek wójta,

 

4)       uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu  oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,

 

5)       uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

 

6)       uchwalanie programów gospodarczych,

 

7)       ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

 

8)       podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

 

9)       podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, dotyczących:

 

a)      określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych, oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia tych zasad wójt może dokonywać  tych czynności za zgodą Rady,

b)       emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c)      zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d)      ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e)      zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie  przez  radę gminy,

f)        tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g)      określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h)      tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek  organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)        ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

j)        określania wysokości kwoty, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

 

10)   Rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej właściwości (zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i innymi ustawami oraz przepisami wydanymi na podstawie ustaw) podejmując stosowne uchwały, a także wyrażając stosowne opinie lub stanowiska.

 

11)   Rada  obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

 

12)   Wójt gminy i komisje rady działają pod kontrolą rady gminy, której podlegają.

 

13)   Wójt gminy i komisje składają radzie gminy z urzędu i na żądanie sprawozdanie ze swej działalności.

  1. Rada gminy posiada wydzielony budżet na jej obsługę, którym dysponuje przewodniczący rady.

 

§  15

 

1.      Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z planem pracy rady gminy lub w razie potrzeby na wniosek wójta, przewodniczącego lub co najmniej ¼ składu rady.

 

2.      Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady gminy lub nie przewidziane w planie ale zwołane w trybie zwykłym.

 

3.      Rada gminy może odbywać sesje uroczyste.

 

4.      Sesje rady gminy są rejestrowane na taśmie magnetofonowej lub w inny sposób, które to nośniki przechowywane są do zatwierdzenia protokołu.

 

 

§  16

 

1.       Sesje zwołuje i przygotowuje przewodniczący rady gminy  ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

 

2.       O terminie i miejscu obrad rady gminy zawiadamia się pisemnie radnych co najmniej  14 dni przed terminem obrad za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.

 

 

3.       W zawiadomieniu o sesji należy podać porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

 

 

4.       W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w pkt.2, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji należy zgłosić na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

 

 

5.       Przed każdą sesją przewodniczący w porozumieniu z wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.

 

6.       W terminie 14 dni przed każdą sesją rady gminy, wójt przedkłada      przewodniczącemu   rady na piśmie propozycje porządku obrad.

 

7.       W przypadku złożenia przez wójta gminy na 7 dni przed sesją projektu uchwały przewodniczący rady umieszcza ją w porządku obrad sesji, a wójt niezwłocznie doręcza radnym nowy porządek obrad sesji wraz z materiałami.

 

§  17

 

  1. Przewodniczący rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez wójta gminy lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady.

 

  1. Do sesji zwołanej w trybie określonym w  ust.1 rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady pod warunkiem uzyskania zgody wnioskodawcy.

 

  1. Przewodniczący rady gminy nie może bez zgody rady zmienić porządku obrad przekazanego im do zapoznania oraz zamknąć posiedzenia rady gminy przed wyczerpaniem planowanego porządku obrad.

 

  1. W przypadku braku quorum lub w stanie wyższej konieczności jest dopuszczalne wcześniejsze zamkniecie obrad rady gminy.

 

  1. Wójt obowiązany jest udzielić radzie gminy wszelkiej pomocy organizacyjnej, technicznej i prawnej w przygotowaniu  materiałów na sesję.

 

  1. Przewodniczący nadzoruje procedurę legislacyjną uchwał Rady.

 

  1. Przewodniczący reprezentuje radę na zewnątrz.

 

  1. Przewodniczący rady w imieniu gminy Leszno za zgodą rady nawiązuje z wójtem gminy stosunek pracy, wykonuje wobec wójta gminy czynności z zakresu prawa pracy.

 

  1. Przewodniczący rady lub wyznaczona przez niego osoba odpowiada za korespondencję przychodzącą i wychodzącą z rady gminy.

 

  1. Korespondencja adresowana do rady gminy i przewodniczącego jest rejestrowana w Urzędzie Gminy bez otwierania kopert i przekazywana do Biura obsługi rady.

 

  1. Przewodniczący rady decyduje o sposobie obiegu dokumentacji rady gminy tj. jej otwieraniu, rejestrowaniu oraz przechowywaniu zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

 

  1. Obsługa rady przechowuje przychodzące do rady gminy dokumenty wraz z kopertami.

 

  1. Obsługa rady nie może udostępniać uchwał nie podpisanych przez przewodniczącego rady gminy.

 

  1. Udostępnienie wszelkich dokumentów do publikacji, dotyczących radnych lub rady, wójtowi gminy lub osobie przez niego upoważnionej wymaga zgody przewodniczącego rady.

 

 

§ 18

 

  1. Przewodniczący rady i wiceprzewodniczący rady zajmują miejsca przy stole prezydialnym.

 

  1. W sali posiedzeń należy zapewnić osobne miejsca dla członków rady od miejsc przeznaczonych dla publiczności.

 

  1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi taka potrzeba zastąpienia go w obradach jeden z wyznaczonych przez niego wiceprzewodniczących. W przypadku nie wyznaczenia – najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.

 

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły „otwieram sesję Rady Gminy w Lesznie”

 

  1. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia.
  2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący poddaje pod dyskusję porządek obrad.

 

  1. Z wnioskiem o  zmianę porządku obrad może wystąpić radny.

 

  1. Wójt gminy może złożyć wniosek do przewodniczącego rady o zmianę porządku obrad najbliższej sesji przed przekazaniem radnym materiałów wraz z porządkiem obrad.

 

  1. Porządek obrad każdej sesji zwyczajnej powinien przewidywać:

 

a)      otwarcie obrad,

b)      zatwierdzenie porządku obrad,

c)      zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji,

d)      sprawozdanie wójta,

e)      interpelacje i zapytania radnych,

f)        podejmowanie uchwał,

g)      odpowiedzi wójta na interpelacje i zapytania radnych,

h)      sprawy różne,

i)        zamknięcie posiedzenia.

 

  1. W przypadku niemożności udzielenia na odpowiedzi na interpelację lub zapytanie na sesji, wójt ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni.

 

  1. Interpelacje dotyczące spraw wspólnoty samorządowej mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego rady  na początku sesji rady lub między sesjami i w tym przypadku odpowiedź pisemna winna być udzielona w ciągu 14 dni.

 

  1. Na początku każdej sesji przewodniczący rady informuję radę o interpelacjach złożonych między sesjami.

 

  1. Odpowiedź na interpelacje może zostać uznana za niewystarczającą i wtedy Wójt ma obowiązek udzielenia pełnej odpowiedzi pisemnej w ciągu 7 dni.

 

  1. Przewodniczący rady prowadzi sesję zgodnie z porządkiem obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

 

  1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Zasada ta nie dotyczy zgłoszenia wniosków formalnych.

 

  1. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy lub czasu trwania wystąpienia.

 

  1.  Jeżeli temat lub sposób wystąpienia radnego zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „ do porządku”, a gdy to nie odniesie skutku, może odebrać radnemu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

 

  1.  Do wniosków formalnych zalicza się wnioski w sprawie:

 

a)      stwierdzenia quorum,

b)      zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

c)      zmiany porządku obrad,

d)      zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

e)      zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

f)        ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

g)      przeliczenia głosów itp.

 

  1. Wnioski formalne przewodniczący rady obowiązkowo poddaje pod głosowanie rady gminy.
  2. Przewodniczący rady może udzielić głosu  osobie z publiczności.

 

  1. Przewodniczący po uprzednim ostrzeżeniu może nakazać opuszczenie sali osobom z publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad.

 

§ 19

 

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący zamyka sesję rady gminy.

 

  1. Czas trwania sesji to czas od jej otwarcia do jej zakończenia.

 

§ 20

 

  1. Z każdej sesji Rady Gminy sporządza się protokół,  w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

 

  1. Do protokołu dołącza się listę obecności, listę zaproszonych gości, teksty podjętych przez radę  uchwał oraz inne dokumenty złożone przewodniczącemu rady.

 

  1. Odpis protokołu, kopie uchwał z sesji doręcza się wójtowi gminy na jego prośbę, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane  do określonych działań.

 

  1. Przed zatwierdzeniem protokołu radni mogą zgłaszać do niego poprawki i uzupełnienia. W kwestiach spornych o uwzględnieniu poprawki rozstrzyga przewodniczący.

 

  1. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

a)      numer, datę i miejsce odbycia sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia,

b)      numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego rady i protokolanta,

c)      stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

d)      nazwiska i imiona nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

e)      odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

f)        porządek obrad,

g)      przebieg obrad, w szczególności treść wystąpień, streszczenie dyskusji, oraz teksty zgłaszanych i uchwalonych wniosków, odnotowanie faktu pisemnych wystąpień z nazwiskiem,

h)      przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”,  „przeciw” oraz „wstrzymujących się”,

i)        podpis  przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,

 

  1. Protokół z sesji rady gminy należy sporządzić w formie relacji z jej przebiegu oraz po przyjęciu przez radę przekazać przewodniczącemu do podpisania.

 

  1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

 

  1. Protokoły obrad rady gminy przechowuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi archiwizowania, tzw. archiwalii.

 

§  21

 

Obsługę sesji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, sporządzanie wyciągów z protokołów, sporządzanie kserokopii materiałów na sesję dla radnych itp.) wykonuje wyznaczony przez wójta pracownik, który pozostaje w dyspozycji przewodniczącego rady.

 

 

Rozdział 3

 

Komisje Rady Gminy

 

§  22

 

  1. Rada gminy powołuje następujące stałe komisje:

1.Komisję Rewizyjną,

2.Komisję ds. Rozwoju Gospodarczego, Zaopatrzenia i Budżetu Gminy,

3.Komisja ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządu Wiejskiego,

4.Komisja ds. Oświaty, Wychowania, Kultury i Spraw Socjalnych,

5.Komisja ds. Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

  1. W zależności od bieżących potrzeb Rada może powoła inne komisje.
  2. Rada Gminy sprawuje nadzór nad działalnością wszystkich komisji funkcjonujących na terenie  gminy.

            

§  23

 

  1. W skład komisji wchodzą wyłącznie radni wybierani przez radę gminy.

 

  1. Skład osobowy oraz zakres działania komisji określa rada gminy poprzez podjęcie stosownej uchwały.
  2. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego  komisji wybiera  komisja ze swego grona – z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.

 

  1. Komisja może wybrać ze swego grona sekretarza komisji.

 

  1.  Komisja działa na posiedzeniach lub poprzez swych członków kontrolujących  poszczególne sprawy.

 

§ 24

 

Do zadań  komisji  stałych  należy:

  1. ocena jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, dla których komisja została powołana.
  2. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez radę i wójta gminy,
  3. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą w formie wniosków lub przygotowywanie projektów uchwał  rady,
  4. ocena wykonania uchwał przez wójta gminy lub jednostki organizacyjne i pomocnicze gminy,

 

§ 25

 

1.      Posiedzenia komisji zwołuje, ustala porządek obrad oraz kieruje jej pracami  przewodniczący komisji.

 

2.      Komisje odbywają posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.

 

3.      Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

 

4.      Komisje Rady mogą podejmować współpracę z komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących oraz organizacjami społecznymi i zawodowymi.

 

5.      Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkłada Radzie w celu podjęcia stosownych uchwał.

 

6.      Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności  winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.

 

7.      W terminie do 30 marca przewodniczący stałych komisji przedstawiają radzie gminy sprawozdania z rocznej działalności i plany pracy na rok bieżący.

 

8.      Przewodniczący stałych komisji raz do roku przedstawia  na sesji  rady gminy  sprawozdanie z jej działalności.

 

9.      Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

10.  Komisja przedstawia radzie także wnioski mniejszości.

 

Rozdział 4

 

Komisja  Rewizyjna

 

§ 26

 

  1. Rada gminy kontroluje działalność wójta gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.
  2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów radnych z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady.
  3.  Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz przepisów niniejszego statutu regulujących działalność pozostałych komisji.

 

§ 27

 

  1. Komisja Rewizyjna podlega wyłącznie radzie gminy i w jej imieniu podejmuje kontrole  na zlecenie oraz kontrole z własnej inicjatywy.  Opiniuje wykonanie budżetu gminy oraz występuje do rady gminy z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nie udzielenia  absolutorium wójtowi gminy.

 

  1. Wniosek w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium  podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

  1. Zlecenie przeprowadzenia kontroli przez komisję wydaje rada w drodze uchwały w głosowaniu jawnym na wniosek:

a)      komisji rady,

b)      radnego,

c)      pism i skarg obywateli kierowanych do rady gminy lub przewodniczącego

 

  1. Rada Gminy zlecając komisji przeprowadzenie kontroli określa jej zakres i przedmiot oraz termin jej przeprowadzenia.

 

  1. W przypadku podjęcia kontroli z własnej inicjatywy przewodniczący komisji rewizyjnej określa jej zakres, przedmiot, termin oraz miejsce.

 

  1. W celu przeprowadzenia kontroli przewodniczący wydaje stosowne upoważnienia do jej przeprowadzenia, informuje o kontroli przewodniczącego rady oraz wójta gminy.

 

  1. W celu sprawnego przeprowadzenia kontroli podmiot kontrolowany  tj. wójt gminy, kierownik jednostki organizacyjnej lub pomocniczej zobowiązani są niezwłocznie udostępnić komisji wskazane dokumenty.

 

§ 28

 

  1. Podstawową formą działania  komisji  rewizyjnej są kontrole.

 

  1. Przedmiotem kontroli jest działalność wójta, jednostek organizacyjnych  gminy oraz jednostek pomocniczych gminy w zakresie:

1)     gospodarki finansowej,

2)     gospodarowania mieniem komunalnym,

3)     przestrzegania realizacji obowiązków wynikających z ustaw, rozporządzeń, uchwał rady  gminy i zarządzeń,

4)     polityki społecznej, socjalnej i  kadrowej w gminie.

5)     prawidłowości przeprowadzania przetargów i konkursów organizowanych przez wójta.

6)     innym wynikającym z bieżących potrzeb.

 

§ 29

 

  1. Kontrolę przeprowadza powołany przez przewodniczącego komisji zespół kontrolny  liczący od 2 do 5 członków

 

  1. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji rewizyjnej.

 

  1. Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:

1/ legalności,

2/rzetelności ( obiektywizmu),

3/ gospodarności,

4/ celowości.

 

§ 30

 

Komisja  rewizyjna wykonując kontrolę uprawniona jest do:

 

1)       wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostek kontrolowanych,

2)       wglądu do akt  sprawy i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce związanych z kontrolowaną tematyką,

3)       żądania udostępnienia niezwłocznie dokumentów niezbędnych do obiektywnego, profesjonalnego przeprowadzenia kontroli,

4)       zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

5)       zasięgania opinii osoby kompetentnej w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6)       żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

7)       przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki,

8)       wydawania zaleceń i poleceń pokontrolnych.

 

§ 31

 

  1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany zapewnić kontrolującym odpowiednich warunki i środków niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli.

 

  1. Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia wójt gminy.

 

  1.  Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest w szczególności niezwłocznie przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

 

§ 32

 

  1.  Kontrolujący sporządzają  z przeprowadzonej kontroli protokół w terminie 14 dni od jej zakończenia.
  2.  Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują:

a)      przewodniczący rady

b)      przewodniczący komisji rewizyjnej,

c)      kierownik kontrolowanego podmiotu,

d)      wójt gminy.

      3. Na podstawie stwierdzonych uchybień w czasie kontroli komisja rewizyjna występuje do odpowiednich organów gminy z wnioskami zmierzającymi do usunięcia nieprawidłowości, zapobieżenia im w przyszłości, lub usprawnienia działalności kontrolowanej jednostki.

      4. Dokumenty związane z pracami komisji rewizyjnej przechowywane są w urzędzie gminy.

 

DZIAŁ IV

 

ORGAN WYKONAWCZY GMINY

 

§ 33

 

  1. Organem wykonawczym gminy jest wójt.

 

  1. Tryb i organizację pracy wójta określa rada gminy.

 

  1. Wójt realizuje zadania i obowiązki wynikające z przepisów prawa tj. ustaw, rozporządzeń, zarządzeń  wojewody, statutu gminy i uchwał rady.

 

  1. O ustroju organizacyjnym gminy decyduje ustawa, statut gminy oraz regulamin organizacyjny urzędu.

 

  1. W realizacji zadań wójt podlega kontroli rady gminy.

 

  1. Wójt jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników urzędu gminy.

 

  1. W sprawach nie cierpiących zwłoki wójt wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

 

§ 34

 

Do zadań wójta należy w szczególności:

  1.  przygotowywanie projektów uchwał,

 

  1. określenie sposobu wykonywania uchwał,

 

  1. wykonywanie uchwał rady gminy oraz realizacja zadań, o których stanowi rada gminy w innej formie, np. opinia, stanowisko,

 

  1. przygotowanie projektu budżetu gminy zgodnie z przepisami, z uwzględnieniem wniosków radnych,

 

  1. gospodarowanie  mieniem komunalnym a zwłaszcza:

 

1)     zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej kwoty ustalonej corocznie przez radę,

2)     zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych do łącznej kwoty ustalonej przez radę.

 

  1. opracowanie planów inwestycyjnych  gminy i przedkładanie ich radzie do zatwierdzenia,

 

  1. wykonywanie budżetu,

 

  1. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

 

  1. udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody tym jednostkom na czynności przekraczające zakres pełnomocnictw.

 

  1. wykonywanie zadań zleconych i przyjętych z administracji rządowej,

 

  1. przedkładanie wniosków  o  zwołanie sesji,

 

  1. decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz zawieraniu ugody w sprawach administracyjno-prawnych.

 

  1.  zaskarżanie rozstrzygnięć wskazanych w art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

 

  1. powierzenie określonych spraw gminy wicewójtowi lub sekretarzowi gminy.

 

  1. wykonywanie zadań zleconych, o których mowa w art. 8 ustawy o samorządzie gminnym.

 

§ 35

 

  1. Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.
  2. Zasady wynagradzania  wójta gminy regulują odrębne  uchwały rady gminy.
  3. Wójt wykonuje czynności zastrzeżone  dla niego w przepisach szczególnych przy pomocy:

1)     sekretarza gminy lub wicewójta,

2)     skarbnika gminy,

3)     kierowników komórek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

 

  1. Ilość etatów w Urzędzie oraz stanowisk kierowniczych określona jest w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy opiniowanym przez radę gminy przed wydaniem zarządzenia. Regulamin ten stanowi załącznik nr 4 do statutu.

 

  1. Wójt gminy zobowiązany jest zapewnić radzie gminy pomieszczenie wraz z wyposażeniem (w tym telefon) do dyspozycji prezydium rady.

 

  1. Wójt zobowiązany jest przedkładać przewodniczącemu rady plan urlopu w terminie do 30 marca.

 

DZIAŁ V

 

KLUBY RADNYCH

 

§ 36

 

Radni mogą tworzyć kluby radnych działających na następujących zasadach:

1)       klub tworzy co najmniej  5 radnych,

2)       radny może należeć tylko do jednego klubu,

3)       radni tworzący klub wybierają przewodniczącego klubu oraz określają regulaminy wewnętrzne,

4)       przewodniczący klubu informuje radę i wójta o jego składzie osobowym,

5)       na sesji rady gminy kluby mogą wyrażać opinię i zajmować stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad,

6)       przewodniczący i wiceprzewodniczący klubowi pobierają dietę w takiej wysokości jak przewodniczący i wiceprzewodniczący komisji statutowych.

 

DZIAŁ VI

 

PRZEPISY KOŃCOWE

 

§ 37

 

Zmiany wprowadzone niniejszym statutem  skutkują obowiązkiem dostosowania uregulowań zawartych w regulaminach i innych aktach  regulujących uzgodnienia będące przedmiotem uregulowań zawartych w statucie  Gminy Leszno.

                

 

 


Załącznik nr 2

do Statutu Gminy Leszno